تشخیص چهره کاربران فیس بوک

 

به علت احتمال به وجود آمدن مخاطرات اجتماعی، فیس‌بوک سیستم شناسایی چهره‌اش را غیرفعال می‌کند. تشخیص چهره کاربران فیس بوک سبب شده بود تا کاربران این پلتفرم در عکس و ویدئوها به راحتی تشخیص داده شوند.

یکی از معاونین بخش هوش مصنوعی این شرکت، به نام جروم پزنتی اعلام کرده است: متخصصین در حال تدوین قوانینی هستند تا بتوانیم از این تکنولوژی بهره‌مند شویم. اما در حال حاضر آن جنبه‌هایی از این موضوع که برایمان شفاف نیست، سبب محدودسازی کاربرد این تکنولوژی در پاره‌‎ای از موارد شده است.

این شرکت زمانی اقدام به غیرفعال کردن تشخیص چهره کاربران فیس بوک از روی پلتفرم خود کرد که دنیای فناوری‌های هوش مصنوعی با چالش سازگاری و ناسازگاری این نوع تکنولوژی با اخلاق دست‌وپنجه نرم می‌کرد. اهمیت موضوع به نحوی بود که بنا بر گفته سخنگوی این شرکت احتمال دارد این تکنولوژی تا دسامبر ۲۰۲۱ به طور در کل جهان حذف شود.

بیشتر بخوانید:

بینایی ماشین

حتی پس از حذف کامل تشخیص چهره کاربران فیس بوک، امکاناتی که می‌توانستند محتوای تصاویر را برای افراد کم‌بینا و یا نابینا شرح دهند نیز اسم کاربران موجود در تصاویر را نمی‌آورد.

اما فیس‌بوک بهره‌برداری از این تکنولوژی را در سایر پلتفرم‌هایش تأیید می‌کند، زیرا بر این عقیده است که این فناوری می‌تواند ابزار کارآمدی برای شناسایی هویت افراد باشد.

تشخیص چهره کاربران فیس بوک

تشخیص چهره کاربران فیس بوک زیر ذره‌بین مسئولان

این فناوری شرکت فیس‌بوک مدت زیادی است که زیر ذره‌بین مسئولان و نهادهای قانون‌گذار قرار دارد. به نحوی که کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده هنگامی که جریمه‌ای به میزان ۵ میلیارد دلار را به اتهام نقض حریم خصوصی علیه این شرکت تعیین می‌کرد، درباره آینده این فناوری‌های و چالش‌های احتمالی آن نگران بود.

علاوه بر این موارد، امسال نیز شرکت فیس‌بوک غرامتی به میزان ۶۵۰ میلیون دلار که به دلیل شکایت تعدادی از کاربران در رابطه گردآوری ویژگی‌های بیومتریک بدون اجازه آن‌ها بود پرداخت کرد.

بیشتر بخوانید

فیسبوک می‌تواند «خطرناک ترین جنایت آینده» و هوش مصنوعی سازنده‌ی آن را تشخیص دهد

بسیار از کارشناسان که مخالف این فناوری هستند کاربرد آن را ناقض حریم خصوصی افراد دانسته و مدعی هستند استفاده از این تکنولوژی می‌تواند کنکاش در امور شهروندان را به امری عادی مبدل سازد. از سوی دیگر این تکنولوژی به دلیل کاربردهای امنیتی آن از سوی خرده‌فروشان، کسب و کارها و بیمارستان‌ها طرف‌دارانی دارد.

مدت‌ها قبل از این مناظرات نیز شرکت IBM کاربرد این فناوری را برای شناسایی چهره افراد کنار گذاشته بود. حتی شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و آمازون نیز ارائه این نوع خدمات به پلیس را تا مدت زمان نامشخصی به حالت تعلیق درآوردند.

به نظر شما آیا تصمیم حذف این فناوری توسط فیس‌بوک تصمیم درستی است؟

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

منبع: هوشیو