loading...
مجله هوش مصنوعی
ai-admin بازدید : 56 دوشنبه 08 آذر 1400 نظرات (0)

امروزه هوش مصنوعی در خدمت دانشگاه ها است و می‌تواند کمک زیادی به دانشجویان بکند. هر ساله نزدیک بیست میلیون دانشجو وارد دانشگاه‌های آمریکا می‌شوند. با توجه به اهمیت انتخاب دانشگاه در آینده‌ی تحصیلی و شغلی افراد، دانشجویان در این برهه‌ی زمانی با سؤالات فراوانی (در مورد رشته‌ها، شرایط قبولی، شهریه، پردیس، دانشکده و …) روبرو می‌شوند. از طرف دیگر، دانشگاه‌ها هم برای جذب دانشجویان شایسته با هم رقابت دارند؛ به همین دلیل، پاسخگویی درست به این پرسش‌ها و معرفی کامل امکانات برای دانشگاه‌ها اهمیت بالایی دارد.

هوش مصنوعی در خدمت دانشگاه ها

دانشگاه‌ها زمان و منابع زیادی به برقراری تعامل با دانشجویان بالقوه اختصاص می‌دهند. هزینه‌ی سالانه‌ی پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا به میلیاردها دلار می‌رسد. همه‌گیری کووید-۱۹ نیز به چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها افزوده است: در شرایطی که عمده‌ی تعاملات حضوری (از جمله مراجعه به پردیس دانشگاه‌ها و نمایشگاه معرفی کالج‌ها) غیرممکن شده‌اند، دانشگاه‌ها باید راهی برای برقراری ارتباط با دانشجویان پیدا کنند.

خبر خوب اینجاست که برای این مشکل هم راه‌حلی مطرح شده است: فناوری اثبات‌شده‌ای که تاکنون به سازمان‌های سراسر دنیا کمک کرده از طریق تعاملات شبه‌انسانی و شخصی‌سازی شده، به صورت خودکار و در مقیاسی وسیع، مشتری جذب کنند. در واقع کاربرد هوش مصنوعی در خدمت دانشگاه ها قرار است شرایط را برای دانشجویان تسهیل کند.

راه‌حل نهایی: هوش مصنوعی مکالمه‌ای

بنا به چهار دلیل زیر، دانشگاه‌ها باید برای ارتقای کیفیت فرآیند پذیرش خود و پاسخگویی به نیازها و انتظارات، از راهکارهای هوش مصنوعی مکالمه‌ای استفاده کنند. با این روش کاربرد هوش مصنوعی در خدمت دانشگاه‌ها خواهد بود و کار را ساده‌تر می‌کند.

۱. پاسخگویی به سؤالات رایج به صورت یکپارچه

«در مورد رشته‌های درسی سؤال دارم»

«فرآیند ثبت‌نامم را از کجا شروع کنم؟»

«شهریه این رشته چقدر است؟»

موارد بالا چند نمونه از متداول‌ترین سؤالات دانشجویان هستند. کارکنان بخش پشتیبانی و مسئولان آموزشی مجبورند بارها و بارها به صورت دستی، از طریق تلفن یا ایمیل، به این سؤالات پاسخ دهند. پاسخگویی و مدیریت این حجم سؤال، به خصوص در شرایط فعلی که مراجعه‌ی حضوری امکان‌پذیر نیست، اگر نه غیرممکن، امری بسیار دشوار به شمار می‌رود.

اینجاست که هوش مصنوعی مکالمه‌ای وارد صحنه می‌شود و هوش مصنوعی در خدمت دانشگاه ها است. دستیارهای مجازی مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند این پرسش‌ها و FAQها (سؤالات متداول) را به صورت یکپارچه و بدون هیچ گونه نیازی به مداخله‌ی انسانی، پاسخ دهند. این دستیاران، با تکیه بر فناوری هوش مصنوعی مکالمه‌ای، کار خود را به شیوه‌ای انجام می‌دهند که تجربه‌ی صحبت با یک فرد واقعی و دریافت توجه از او را برای مخاطبان شبیه‌سازی می‌کند.

همانطور که در تصاویر بالا می‌بینید، دستیار هوش مصنوعی به سؤالات دانشجویان در مورد رشته‌ها پاسخ داده و علاوه بر این، در مورد وبسایت‌ها و منابع دیگر هم (در صورت نیاز) اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این دستیارها با توجه به فرآیند ثبت نام مخصوص هر دانشگاه‌، دانشجویان را هدایت می‌کنند. با این روش به بهترین شکل هوش مصنوعی در خدمت دانشگاه ها است.

دانشگاه‌ها می‌توانند با تکیه بر هوش مصنوعی مکالمه‌ای، پشتیبانی بهتری به دانشجویان بالقوه ارائه داده و در عین حال، با آزاد کردن وقت کارکنان، به آن‌ها اجازه دهند روی مسائل پیچیده‌تر تمرکز کنند.

در شرایط کنونی که امکان حضور در محل کار برای خیلی از افراد فراهم نیست، کاهش وابستگی امور به کارکنان می‌تواند بسیار مفید باشد.

۲. دسترسی در همه‌ی زمان‌ها

هوش مصنوعی مکالمه‌ای این امکان را در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد تا به صورت شبانه روزی با دانشجویان در ارتباط باشند و این یعنی یک بار دیگر هوش مصنوعی در خدمت دانشگاه ها است. دستیار هوش مصنوعی در لحظه به سؤالات آن‌ها پاسخ داده و در هر زمانی از روز یا شب از آن‌ها پشتیبانی به عمل می‌آورد.

پاسخگویی سریع و به موقع به پرسش‌های دانشجویان بستری مناسب برای تعامل با آن‌ها فراهم کرده و باعث می‌شود تجربه‌ای دلپذیر از این فرآیند داشته باشند. به کارگیری این فناوری فرسودگی متقاضیان که از دسترسی نداشتن به کارکنان و عدم پاسخگویی ناشی می‌شود را کاهش می‌دهد. قابلیت دسترسی شبانه‌روزی به دستیارهای هوش مصنوعی زمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که دانشگاه‌ها با دانشجویان بین‌المللی، از مناطق زمانی متفاوت، سر و کار داشته باشند.

۳. تور مجازی از پردیس

رشته و شرایط پذیرش تنها عوامل تأثیرگذار بر انتخاب دانشگاه نیستند. پردیس دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری دانشجوها نقش مهمی ایفا می‌کند. این نکته دور از ذهن هم نیست؛ دانشجویان قرار است چند سال از زندگی خود را در این محیط بگذارنند. علاوه بر زیبایی و ظاهر دلنشین پردیس، زیرساخت‌ها و تجهیزات آن نیز عاملی تعیین‌کننده در انتخاب دانشجویان به شمار می‌رود.

به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان در فرآیند انتخاب دانشگاه، از پردیس‌ها بازدید می‌کنند. متأسفانه در حال حاضر و در آینده‌ی نزدیک، این بازدیدها امکان‌پذیر نخواهند بود. حتی در شرایط عادی و بدون همه‌گیری هم ممکن است برخی از دانشجویان (به خصوص دانشجویان بین‌المللی) قادر نباشند به شهرهایی که دانشگاه‌ها در آن واقع شده‌اند سفر کنند.

به کمک دستیارهای هوش مصنوعی می‌توان امکان تور مجازی از پردیس را برای دانشجویان علاقه‌مند فراهم آورد. دانشجویان با مشاهده‌ی این تصاویر و ویدئوها، پردیس را جستجو کرده و احساس خود نسبت به آن را دریافته، و در مورد امکانات و جاذبه‌های دانشگاه نیز اطلاعات کسب می‌کنند. دستیار هوش مصنوعی نقش راهنمای این تور را دارد و به سؤالات دانشجویان در مورد پردیس و امکاناتش، حقایق جالب در مورد دانشگاه و موارد متفرقه، پاسخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

شناسایی علائم پنهان نارسایی قلبی از طریق هوش مصنوعی

شاید این تور مجازی به پای بازدید واقعی و حضوری نرسد، اما مطمئناً از هیچی بهتر است.

۴. آسان‌سازی تعاملات شخصی

هوش مصنوعی مکالمه‌ای کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد؛ اما شاید دانشجویان بالقوه دوست داشته باشند با مشاور، دانشجوی سال‌بالایی یا حتی یکی از اساتید هم صحبت کنند.

خوشبختانه دستیار هوش مصنوعی در این زمینه هم به دانشگاه‌ها کمک می‌کند.

پلتفرم هوش مصنوعی مکالمه‌ای ابزاری به نام «عامل گفت و گو» دارد که می‌تواند به آسانی مکالمه را از دستیار هوش مصنوعی به یک شخص منتقل کند.

پس در صورتی که دانشجوی بالقوه بخواهد با مشاور صحبت کند و مشاور هم در دسترس باشد، مکالمه به او منتقل شده و به صورت زنده ادامه می‌یابد.

علاوه بر این، به کمک دستیار هوش مصنوعی می‌توان در مورد اعضای هیأت علمی هرکدام از رشته‌ها اطلاعات کسب کرد و با گفت و گوی مستقیم با آن‌ها، شناخت بهتری نسبت به رشته‌ها به دست آورد. به همین طریق می‌توان با دانشجویان سال‌بالایی هم ارتباط برقرار کرد تا از نظرشان نسبت به دانشگاه آگاه شده و انتظارات خود از دانشگاه را تطبیق داد.

گاهی اوقات، فرد مورد نظر دانشجو در همان لحظه امکان برقراری ارتباط را ندارد؛ در این شرایط، دستیار هوش مصنوعی گزینه‌ای دارد که به دانشجویان اجازه می‌دهد برای برقراری تماس تلفنی یا ویدئویی با مشاور، استاد یا دانشجویان، زمانی را مشخص و تنظیم کنند.

این مکالمات نه تنها به تلاش‌های دانشگاه برای جذب دانشجویان بالقوه کمک می‌کنند، بلکه روی تصمیم آن‌ها در مورد ثبت‌نام در دانشگاه و انتخاب رشته‌ی درسی نیز تأثیر بسیار نافذی دارند.

جمع‌بندی

انتخاب دانشگاه برای همه‌ی دانشجویان تصمیم مهمی به شمار می‌رود. به همین دلیل، برای دانشگاه‌ها حیاتی است که امکانات خود را به شیوه‌ای کارآمد به دانشجویان بالقوه نمایش و اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری آگاهانه را در اختیار آن‌ها قرار دهند. فناوری هوش مصنوعی مکالمه‌ای امکان انجام این کار را در مقیاس وسیع و به صورت لحظه‌ای، در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده و در عین حال وابستگی رویه‌ها و امور کاری روی کارکنان را کاهش می‌دهد.

دانشگاه‌ها با استفاده از دستیار هوش مصنوعی به عنوان سفیر مجازی خود، در کنار همه‌ی تلاش‌ها و اقداماتی که صرف جذب دانشجو می‌کنند، این ذهنیت را به دانشجویان می‌دهند که با انتخاب آن‌ها، به «دانشگاه عصر آینده» قدم خواهند گذشت. بدین شکل هوش مصنوعی در خدمت دانشگاه ها خواهد بود و به بهترین شکل خدمات را ارائه می‌دهد.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

منبع: هوشیو

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 287
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 34
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 583
  • بازدید سال : 7,653
  • بازدید کلی : 33,524