loading...
مجله هوش مصنوعی
ai-admin بازدید : 38 دوشنبه 01 شهریور 1400 نظرات (0)

راهکارهای هوشمند شریف

 

گروه پژوهشی- مهندسی راهکارهای هوشمند شریف (شریف سیستم) از سال ۱۳۹۲ از سوی گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف با عنوان گروه کانکت دانشگاه شریف فعالیت خود را آغاز کرد. این تیم متشکل از متخصصانی در زمینه علوم کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، سامانه‌های الکترونیکی، سامانه‌های هوشمند و نهفته بوده و رفع نیازهای صنعت و جامعه را رسالت جامع و کوتاه خود توصیف می‌کند.

به طور کلی فعالیت این گروه در حوز‌ه‌های بینایی ماشین، اینترنت اشیا، پردازش گفتار و صوت، امنیت و رمزنگاری تعریف شده‌است.  بنا بر گفته گردانندگان این گروه، راهکارهای هوشمند شریف با بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و فناور کشور همکاری‌های فنی، پژوهشی و مشاوره‌ای داشته‌است و در کنار آن محصولات و راهکارهایی را به صورت مستقل توسعه داده‌است. از جمله شرکت‌های همکار با این گروه می‌توان به دانشگاه شریف، سیستم‌های حمل ‌ونقل هوشمند مهیا و شرکت مهندسی فرینه فناور اشاره کرد.

این شرکت در سال ۱۳۹۲ با ورود به حوزه راهکارهای هوشمند ترافیک نخستین محصول خود را تحت عنوان پلاکخوان هوشمند شریف معرفی کرد. متخصصان راهکارهای هوشمند شریف، حوزه سیستم‌های ترافیک هوشمند را از حوز‌ه‌های تخصصی فعالیت خود معرفی کرده که در آن علاوه بر انتشار مقلات پژوهشی در ژورنال‌های معتبر ITS دنیا، محصولات و راهکارهای متعددی را به صورت مستقل و یا به صورت همکاری در توسعه و تحقیق با شرکت‌های دیگر در حوزه ترافیک هوشمند ارائه داده‌است. از جمله محصولات این شرکت می‌توان به پلاک‌خوان هوشمند شریف، مرکز تلفن هوشمند کانکت و سامانه مدیریت پارکینگ  PMSاشاره کرد.

پلاک‌خوان هوشمند شریف

به گفته این گروه، سامانه پلاک‌خوان هوشمند شریف علاوه بر مقاوم بودن در شرایط محیطی، توانایی تشخیص پلاک پوشیده و مخدوش و چند پلاک در تصویر را دارد و در مقایسه با نمونه‌‌های خارجی نصب شده در کشور از دقت و کیفیت بالاتری برخوردار است.

این سامانه در سه دوره از مسابقات کشوری بینایی ماشین و رباتیک در دانشگا‌ه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر به عنوان سامانه برتر برگزیده شده و در سال۲۰۱۶، در مقاله‌ای، به عنوان یک سامانه پلاک خوان پیروز، در ژورنال IEEE ITS که از معتبرترین مجلات در زمینه سامانه‌های هوشمند حمل‌و‌نقل است پذیرفته شده‌است.


راهکارهای هوشمند شریف در یک نگاه

راهکارهای هوشمند شریف


ما فهرستی از شرکت‌های فعال در حوزه بینایی ماشین را گردآوری کرده‌ایم تا در اختیار علاقه‌مندان و مخاطبان این حوزه قرار دهیم. در صورتی که شما نیز اطلاعات تکمیلی در خصوص این شرکت‌ها یا کسب و کارهای دیگری که از قلم افتاده‌اند دارید می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما ارسال نمایید و ما را در تکمیل این فهرست یاری نمایید.

هوشیو به عنوان پایگاه جامع هوش مصنوعی در ایران، ارائه‌دهنده به‌روزترین اخبار و مقالات این حوزه است.

منبع: هوشیو

ai-admin بازدید : 37 دوشنبه 01 شهریور 1400 نظرات (0)

پارت دانش‌بنیان هم‌راستا با رسالت همیشگی خود برای آموزش و تربیت نیروی متخصص هوش مصنوعی در ایران، این‌بار حامی پنجمین مدرسه پیشرفته محاسبات هوش مصنوعی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی شده است.

به گزارش هوشیو، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) درصدد برگزاری پنجمین مدرسه پیشرفته‌‌‌‌‌‌ در محاسبات‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هوش مصنوعی از ۱۴ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ است. محوریت این رویداد یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و هوش مصنوعی آینده خواهد بود.

این مدرسه تابستانی قرار است شامل سخنرانی چندین مدرس و متخصص مشهور صنعت باشد که از آن‌ها برای حضور در این رویداد و همچنین رسیدگی به چالش‌های حال‌حاضر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در دنیا، دعوت شده است. هدف از رسیدگی به این چالش‌ها، آموزش به شرکت‌کنندگان درباره اهمیت و پتانسیل‌های به‌کارگیری هوش مصنوعی در مهندسی است.

از طرفی با شرکت در پنجمین مدرسه پیشرفته ‌‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌‌‌‌‌محاسبات هوش مصنوعی، شرایط برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر افراد شرکت‌کننده درخصوص جدید‌ترین رویکردهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، ازجمله نرم‌افزارهای مربوطه، خصوصا بینایی رایانه، فراهم خواهد شد.

همه سخنرانان دعوت‌‍شده، متخصصان برجسته و پیش‌رو در زمینه تحقیقات در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی هستند و این موضوع می‌تواند به جذابیت پنجمین مدرسه پیشرفته محاسبات هوش مصنوعی بیفزاید.

پژوهشگاه دانش‎های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات)

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM)، وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و از سال ۱۳۸۶ تاسیس شده است. هدف اولیه این موسسه که در ابتدا با نام «مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات» فعالیت می‌کرد، پیشبرد پژوهش و نوآوری در دو رشته فیزیک و ریاضی و همچنین ارائه الگویی برای ترویج و اعتلای فرهنگ پژوهش در سطح کشور است.

شروع فعالیت این مرکز سه هسته تحقیقاتی در فیزیک نظری و سه هسته تحقیقاتی در ریاضیات و با امکاناتی اندک بود. اما به مرور با توسعه امکانات و جذب دانشورانی از رشته‌های دیگر، فعالیت‌ها در حیطه‌های دیگر نیز گسترش یافت و در سال ۱۳۷۶ نام این مرکز به «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» تغییر کرد. پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در حال حاضر ۹ پژوهشکده در زمینه‌های مختلف علوم بنیادی دارد و با برخورداری از زیرساخت‌ها و امکانات لازم، حضور فعالی در جریان پژوهشی کشور دارد.

از جمله پروژه‌های تحقیقاتی در مقیاس علمی که اجرای آن‌ها به پژوهشگاه دانش‎های بنیادی واگذار شده، می‌توان به رصدخانه ملی، همکاری با سرن (CERN)، گرید (Grid) برای محاسبات گسترده علمی، شتابگر خطی Mev10، چشمه نور ایران، شبکه علمی دانشگاه‌ها و دامنه کشوری و مرکز محاسبات ملی با توان بالا، اشاره کرد.

حمایت مرکز پارت دانش‌بنیان از پنجمین مدرسه پیشرفته محاسبات هوش مصنوعی

مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، بزرگ ترین شرکت هوش مصنوعی ایران که زیرمجموعه شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت است، همواره در راستای برطرف کردن نیاز روزافزون به نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی قدم برداشته و این‌بار حامی پنجمین مدرسه پیشرفته محاسبات هوش مصنوعی شده است.

مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت پیش از‌این هم اقدام به تاسیس کالج تخصصی هوش مصنوعی پارت و برگزاری دوره‌های رایگان بسیاری در زمینه یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، یادگیری تقویتی و هوش مصنوعی کرده بود که مدرسه تابستانه این کالج تا ۲۶ شهریورماه ادامه دارد. مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت بارها حامی برگزارکنندگان رویدادهای مربوط به فناوری هوش مصنوعی بوده و مطمئنا رویداد پیش‌رو آخرین آن‌ها نخواهد بود.

علاقه‌مندان به شرکت در پنجمین مدرسه پیشرفته در ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محاسبات‌‌‌‌‌‌ هوش مصنوعی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام از طریق لینک زیر  اقدام کنند:

ثبت‌نام

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: هوشیو

ai-admin بازدید : 31 یکشنبه 31 مرداد 1400 نظرات (0)

به تعادل رساندن وزن

 

 

جمعی از محققین یک شرکت فناور شاغل در زمینه هوش مصنوعی موفق شدند تا با توسعه این فناوری، ابزاری قوی و علمی برای به تعادل رساندن وزن انسان پیاده‌سازی کنند که به وسیله آن میزان کالری مجاز روزانه فرد مشخص شده و با این روش فرد می‌تواند به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کند.

به گزارش هوشیو و به نقل از خبرگزاری ایسنا، مدیر اجرایی این شرکت فعال در زمینه هوش مصنوعی درخصوص ابزاری که محققین آن‌ها برای به تعادل رساندن وزن توسعه دادند، این‌طور توضیح داده که این ابزار نوعی کالری‌شمار است که باید آن‌را نرم‌افزاری دانست که بر اساس فناوری هوش مصنوعی پیاده‌سازی شده است و از طریق آن کالری افراد شمرده شده و به هر کاربرد رژیم غذایی مناسب با او و شرایط بدنی‌اش نماش داده می‌شود.

مدیر اجرایی این شرکت همچنین مدعی شده که نرم‌افزار طراحی شده توسط آن‌ها رژیم جدیدی به کاربران نمی‌‍دهد و فقط میزان غذایی که فرد در روز مصرف کرده را بر اساس BMI آن‌ها تنظیم می‌کند.

او می‌گوید تغییر وزن افراد بر اساس میزان کالری است و فرد طی یک روز با مصرف مواد غذایی مختلفی که وارد بدن می‌کند و همچنین با توجه به کالری‌هایی که در طول روز به دلیل فعالیت‌‎هایش می‌سوزاند، در وزن خود تاثیر می‌گذارد. کار این نرم‌افزار کالری‌شمار هم این است که کالری‌های مصرفی در طول روز و همچنین کالری‌‎هایی که به واسطه فعالیت‌های طول روز سوزانده شده، فرد را به وزن مورد نظرش برساند.

استفاده از هوش مصنوعی

مدیر اجرایی این شرکت مدعی شده که نرم‌افزار طراحی شده توسط آن‌ها درحال حاضر در اختیار کاربران قرار گرفته است. این نرم‌افزار هم‌اکنون ۳۰۰ هزار کاربر فعال دارد و به طور میانگین در طول یک ماه کاربران ۲۲ میلیون بار اطلاعات خود را در آن درج می‌کنند.

تفاوت این نرم‌افزار با موارد مشابهی که قبلا وجود داشته، این است که در آن از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده است.
این نرم‌افزار رایگان است و در نسخه پریمیوم آن بر اساس سن کاربر، مکمل‌های غذایی پیشنهاد می‌دهد. همچنین بخشی به عنوان یادآوری به آن اضافه شده که بر اساس برنامه زمانبندی‌شده، صرف غذا را هم یادآوری می‌کند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: هوشیو

ai-admin بازدید : 37 یکشنبه 31 مرداد 1400 نظرات (0)

محققان موسسه Skoltech و همکاران آن‌ها از Mobile TeleSystems مفهوم «پیام‌های متنی نامناسب» را معرفی کرده و یک مدل عصبی با قابلیت تشخیص عبارات نامناسب را آموزش داده‌اند و به همراه مجموعه بزرگی از پیام‌های این چنینی منتشر کرده‌اند تا بتوان از آن در مطالعات آتی نیز استفاده کرد. از جمله کاربردهای بالقوه این مدل جدید می‌توان به جلوگیری از سرافکندگی شرکت‌ها بخاطر اشتباهات چت‌بات‌هایشان، مدیریت پست‌های منتشرشده در انجمن‌های آنلاین و کنترل فرزندان توسط والدین اشاره کرد.

یکی از عواملی که باعث بدنامی چت‌بات‌ها شده، خلاقیت آن‌ها در یافتن راه‌های مختلف برای سرافکنده کردن مالک خود است. از تولید توییت‌های نژادپرستانه پس از آموزش داده شدن روی داده‌های تولید شده توسط کاربر گرفته تا تشویق افراد به خودکشی و تأیید برده‌داری، چت‌بات‌ها سابقه بدی در برخورد با آنچه نویسندگان این مقاله آن را «موضوعات حساس» می‌نامند، دارند.

موضوعات حساس چه هستند؟

موضوعات حساس موضوعاتی هستند که در صورت نقض شدن باعث بالا گرفتن بحث‌های توهین‌آمیز می‌شوند. اصولاً بحث کردن درباره این موضوعات در جامعه غیرقابل‌قبول نیست، اما به لحاظ آماری، صحبت کردن در خصوص این موضوعات با احتمال بالاتری به شهرت گوینده آسیب می‌رساند و بنابراین توسعه‌دهندگان چت‌بات‌های شرکتی باید توجه خاصی نسبت به این موضوعات داشته باشند. نویسندگان مقاله مذکور با توجه به توصیه‌های مدیران روابط عمومی ‌و مقامات قانونی  TeleSystems Mobile، ۱۸ موضوع از قبیل اقلیت‌های جنسی، سیاست، دین،​ خودکشی و جنایت را در گروه موضوعات حساس قرار داده‌اند. این تیم لیست مذکور را تنها نقطه‌ای برای شروع می‌داند و هیچ ادعایی در خصوص کامل و جامع بودن آن ندارد.

این مقاله با تکیه بر مفهوم موضوعات حساس، مفهومی با عنوان «اظهارات و عبارات نامناسب» را نیز ارائه می‌کند. این اظهارات لزوماً آزاردهنده نیستند، اما می‌توانند خواننده را ناامید کرده و به شهرت و اعتبار گوینده آسیب برسانند. موضوع عبارات نامناسب، مبحث حساسی است. در این پژوهش، قضاوت انسان در مورد اینکه آیا یک پیام ‌اعتبار گوینده را در معرض خطر قرار می‌دهد یا نه، معیار اصلی برای تعیین مناسب بودن اظهارات درنظر گرفته شده است.

الکساندر پانچنکو، استادیار موسسه  Skoltechو نویسنده ارشد این مقاله اظهار داشت: «نامناسب بودن یک گام فراتر از مفهوم شناخته‌شده آزاردهنده بودن است. این مفهوم ظرافت بیشتری دارد و طیف وسیع‌تری از شرایطی که در آن شهرت صاحب چت‌بات در معرض خطر قرار می‌گیرد را در بر دارد. به عنوان مثال، یک چت‌بات را در نظر بگیرید که در میانه یک گفتوگوی مودبانه و مثبت به صحبت در مورد «بهترین روش‌ها» برای خودکشی می‌پردازد. این چت‌بات به وضوح دارد محتوای مشکل‌زا تولید می‌کند، بدون آن که توهینی کرده باشد.»

آموزش مدل‌های عصبی برای تشخیص موضوعات حساس

به منظور آموزش مدل‌های عصبی برای تشخیص موضوعات حساس و پیام‌های نامناسب، تیم مربوطه دو دیتاست برچسب‌دار را از طریق یک پروژه بزرگ و جمعی تهیه کردند.

در مرحله اول، گویندگان زبان روسی وظیفه داشتند اظهارات مربوط به یک موضوع حساس را در میان پیام‌های معمولی شناسایی کرده و موضوع موردنظر را تشخیص دهند. نمونه‌های متنی برای این کار از یک سامانه پرسش و پاسخ روسی و یک وب‌سایت مشابه رددیت (Reddit) استخراج شده بود. سپس «دیتاست حساس» حاصله برای آموزش یک مدل کلاسیفایر استفاده شد. این مدل جملات بیشتری را در همان وب‌سایت‌ها پیدا کرد و به این ترتیب حجم داده ها در دیتاست تقریباً دو برابر شد.

سپس افرادی که مسئول برچسب زدن دیتاست جدید بودند، عبارات نامناسب را مشخص کردند. واروارا لوگاچوا، یکی از نویسندگان این مقاله، توضیح داد: «درصد عبارات نامناسب در متون واقعی معمولاً کم است. بنابراین، برای مقرون به صرفه بودن این کار، ما در مرحله دوم پیام‌های دلخواه را برای برچسب‌گذاری ارائه نکردیم. در عوض، پیام‌ها را از مجموعه موضوعات حساس انتخاب کردیم، زیرا وجود عبارات نامناسب در این نوع محتوا منطقی‌تر است.» اساساً افرادی که مسئول برچسب زدن بودند مجبور بودند به این سوال پاسخ دهند: «آیا این پیام به اعتبار شرکت لطمه می‌زند؟» به این ترتیب، یک مجموعه حاوی اظهارات نامناسب به دست آمد که در نهایت برای آموزش یک مدل عصبی برای تشخیص پیام‌های نامناسب استفاده شد.

موفقیت شبکه‌های عصبی

نیکولای باباکوف، یکی دیگر از نویسندگان مقالهSkoltech  اظهار داشت: «ما نشان دادیم که علی‌رغم این که مفاهیم حساسیت موضوع و نامناسب بودن پیام مفاهیم پیچیده‌ای هستند و متکی بر قدرت شهودی انسان می‌باشند، شبکه های عصبی می‌توانند آن‌ها را شناسایی کنند. کلاسیفایر ما توانست در ۸۹٪ موارد به درستی حدس بزند که اگر یک انسان مسئول برچسب‌گذاری یک جمله بود، کدام عبارت را نامناسب درنظر می‌گرفت.»

هر دو مدل تشخیص حساسیت و مناسب بودن و دیتاست‌های آن‌ها با حدود ۱۶۳۰۰۰ جمله برچسب‌دار برای تشخیص (عدم) مناسب بودن و حدود ۳۳۰۰۰ جمله مربوط به موضوعات حساس که توسط تیم MTS-Skoltech  تهیه شده‌اند، در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

باباکوف افزود: «این مدل‌ها را می‌توان با ترکیب یا استفاده از معماری‌های دیگر بهبود بخشید. یکی از راه‌های جالب برای توسعه این پروژه، تعمیم مفاهیم مناسب بودن به زبان‌های دیگر است. حساسیت موضوعات نیز تا حد زیادی به فرهنگ هر جامعه بستگی دارد. موضوعات نامناسب از نظر هر فرهنگ متفاوتند. بنابراین برای کار کردن با دیگر زبان‌ها با شرایطی کاملاً متفاوت روبه‌رو خواهیم بود. یکی دیگر از حوزه‌های مطالعاتی در این خصوص می‌تواند پیدا کردن موضوعات حساس دیگر باشد.»

منبع: هوشیو

ai-admin بازدید : 41 شنبه 30 مرداد 1400 نظرات (0)

بهبود و درمان ترس و وسواس

 

سامانه واقعیت مجازی بهبود و درمان ترس و وسواس توسط محققان داخلی و به منظور کاهش عوارض دارویی، در ایران ساخته شد.

به گزارش هوشیو و به نقل از گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرده که سامانه واقعیت مجازی بهبود و درمان ترس و وسواس را می‌‍توان روشی جدید برای ارتقای کارکردها در زمینه سلامت روان دانست. این محصول می‌تواند منجر به بهبود و درمان اختلالات مربوط به روان‎شناختی در افرادی شود که با این عارضه‌ها روبه‌رو هستند. این محصول ایران ساخت همچنین کاربردهای دیگری در زمینه شناخت نواحی مختلف مغز، برقراری ارتباط بین کارکردهای شناختی و نواحی مختلف و همچنین بهره‌وری در زمینه ارتقای مهارت‌های شناختی و اجرایی بیمار هم دارد.

در سامانه واقعیت مجازی بهبود و درمان ترس و وسواس از فناوری واقعیت مجازی استفاده شده و برتری‌ای که این سامانه و استفاده از آن به نسبت کاردرمانی یا دارو درمانی دارد، اجتناب از عوارض ناشی از دارو و همچنین بهبود نتایج مربوط به آن است.

بازار هدف اولیه‌ای که برای سامانه واقعیت مجازی بهبود و درمان ترس و وسواس تعریف شده، بازار بازی‌های تولید کودکانی است که دارای اختلالات روان در موارد شناختی هستند. این بازار قرار است به بخش‌های مختلفی از قبیل ارتقا بخشیدن به کارکردهای شناختی و اجرایی در بیماران اختلال یادگیری، ارتقا بخشیدن به کارکردهای شناختی و اجرایی در بیماران بیش فعال، تقویت انواع حافظه (حافظه کاری، حافظه کوتاه، حافظه فعال)، ارتقا بخشیدن به کارکردهای شناختی و اجرایی در اختلالات حرکتی و ارتقای مهارت‌های شناختی در رابطه با تقویت ادراک تقسیم شود.

طبق آماری که منتشر شده، در ایران ۷ تا ۸ درصد کودکان دچار بیش فعالی هستند که تعداد کودکانی که در بازه سنی بین ۶ تا ۱۴ سال قرار دارند، حدود ۱۲ میلیون نفر است و این کودکان نیاز به توانبخشی و درمان دارند.

سامانه واقعیت مجازی بهبود و درمان ترس و وسواس به دنبال شناخت نواحی مغز، برقراری ارتباط بین کارکردهای شناختی و نواحی مختلف و بهره‌گیری از آنان برای ارتقای مهارت‌های شناختی و اجرایی بیمار است. بنابراین این محصول محل همگرایی فناوری‌های اطلاعات و علوم شناختی است و می‌توان آن‌‎را یکی از زیرشاخه‌های علوم همگرا دانست.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: هوشیو

ai-admin بازدید : 41 شنبه 30 مرداد 1400 نظرات (0)

حمل و نقل هوشمند بار

 

تعداد چهار نرم‌افزار ایران ساخت به منظور گسترش حمل و نقل هوشمند بار و هوشمند شدن روند این صنعت در کشور، به ثبت رسید.

به گزارش هوشیو و به نقل از خبرگزاری ایرنا، طبق اعلام ستاد فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، نرم‌افزارهای ایران ساخت به منظور توسعه حمل و نقل هوشمند بار و کالا در کشور طراحی و تولید خواهند شد. این اتفاق به ایران کمک خواهد کرد تا صنعت حمل و نقل بار روندی هوشمندانه داشته باشد.

سامانه هوشمند در فناوری اطلاعات را می‌توان در حقیقت نوعی استفاده از فناوری هوش مصنوعی دانست. این سامانه‌ها بیشتر در ابعاد کلان، ملی و حتی بین‌المللی کاربرد دارند و در بهبود مدیریت و نظارت بر عملکردها موثر هستند.

درحال حاضر صنعت حمل و نقل با تقاضای فزاینده‌ای در زمینه کاهش اثرات زیست‌محیطی و هزینه حمل و نقل کالا روبه‌رو شده است و به همین دلیل است که این صنعت به سمت استفاده از هوش مصنوعی و راه‌‎های هوشمندانه کشیده شده تا بتواند به کمک آن مدیریت این حوزه را به صورت بهینه انجام داده و باعث ایمن‌تر شدن سفرها شود.

افزایش کارایی زیرساخت‌ها و وسایل نقلیه، افزایش ایمنی کاربران جاده، افزایش بهره‌وری اقتصادی و رقابت‌پذیری، پایین آوردن اثرات منفی بر محیط زیست، بهبود همکاری بین شرکت‌های درگیر در روند حمل و نقل و غیره از جمله مزایای استفاده از این نرم‌افزارها است.

سامانه حمل و نقل بار و کالا، نرم‌افزار درخواست خودرو باری، سامانه هوشمند مدیریت ناوگان بار و سیپاد چهار نرم‌افزار داخلی هستند که با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید و روانه بازار شده است.

این نرم‌افزارها خدمات جابه‌جایی بار در درون شهر را به صورت آنلاین و به صرفه برای مردم انجام می‌دهد. پایش ناوگان مسافری و باری نیز با کمک این فناوری‌ها میسر شده است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: هوشیو

ai-admin بازدید : 38 سه شنبه 26 مرداد 1400 نظرات (0)

ربات های مجهز به هوش مصنوعی

 

در دنیای وسیع رباتیک، هوش مصنوعی بازیگر نقش دوم به شمار می‌رود. بر خلاف آن‌چه در فیلم‌های علمی-تخیلی به نمایش گذاشته می‌شود، ربات های مجهز به هوش مصنوعی از بدو تولد صنعتی‌سازی نقش مهمی در آن ایفا کرده‌اند؛ ربات‌ها نقش بی‌بدیلی در بسیاری از ساخت‌های اجتماعی بنیادی دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کارآیی خط تولید و پشتیبانی از عمل‌های جراحی اشاره کرد. امروزه، بالاخره می‌توانیم به پیدایش ربات‌های بینش‌یافته‌ای که تا به حال تحقق نیافته‌اند، امیدوار باشیم.

برنامه‌های فنی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی با سرعت هرچه تمام به قلمروهای جدید نفوذ می‌کنند. پیاده‌سازی صحیح اصول اخلاقی، تنوع‌بخشی و طرح‌های فراگیر می‌تواند به نفع انسان‌ها باشد.

خودکارسازی به راحتی جای انسان‌ها را در حوزه‌های جدیدی نظیر انرژی جایگزین و فناوری گرفته است. به گفته‌ی یکی از متخصصان این حوزه: «طی ده سال آینده، کاربرد و مقیاس ربات‌های امنیتی از جمله هواپیماهای کنترل از راه دور، افزایش خواهد یافت. در نتیجه، هزینه‌ی آن‌ها کاهش می‌یابد و قابلیت‌های جدیدی ظاهر می‌شوند. این فناوری امکانی منحصر به فرد در اختیار شاغلین حوزه‌ی امنیتی قرار می‌دهد و بدون این‌که جای آن‌ها را بگیرد، رویه‌های کاریشان را بهبود بخشیده و ارتقاء می‌دهد.»

امروزه شاهد کاربردهای گوناگون ربات های مجهز به هوش مصنوعی در شرکت‌ها هستیم؛ از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پیشرفت‌ها و کشفیات علمی
  • حل مسائل پیچیده
  • تولید میلیون‌ها شغل ماهرانه‌ی جدید با شرایط کاری بهتر

طی چند سال آینده، نرخ نوآوری و سرمایه‌گذاری در ربات های مجهز به هوش مصنوعی رشدی عظیم خواهد داشت.

نقش ربات های مجهز به هوش مصنوعی در بهبود بهره‌وری

هوش مصنوعی و رباتیک شانه به شانه‌ی هم در تلاش‌اند تا راهکارهایی عملی برای چالش‌های انسان‌ها ارائه کنند. این فناوری‌ها ممکن است مستلزم سرمایه‌گذاری از قبل باشند؛ با این حال، با توجه به کمکی که بهره‌وری و کارآیی می‌کنند، چندین برابر سوددهی خواهند داشت.

شرکت رباتیک SMP یکی از شرکت‌هایی که از این فناوری‌ها بهره می‌برد. در سال ۲۰۱۰ که این شرکت تأسیس شد، کاربرد فناوری هوش مصنوعی محدود بود و صنایع زیادی آن را به کار نمی‌گرفتند.

تیم مرکزی SMP دریافت که ربات های مجهز به هوش مصنوعی برای جستجوی خودکار، عملکرد کارآمد و تبدیل شدن به قدرت برتر، نیاز به راهکاری فعال دارند. چندی نگذشت که NVIDIA با معرفی مجموعه تراشه‌های تحول‌آمیز خود، امکان ارتقای فناوری‌ها را فراهم آورد. اکنون، SMP ارائه‌دهنده‌ی برتر ربات‌های امنیت بیرون از منزل و راهکارهای نظارتی پیشرفته به شمار می‌رود.

لئو ریژنکو، مدیرعامل این شرکت، توضیح می‌دهد: «پیاده‌سازی فرآیندهای خودکارسازی یا رباتیک در محیط‌های کاری، هزینه‌ی خدمات و محصولات را به میزان چشمگیری کاهش و کیفیت آن‌ها را افزایش می‌دهد و بدین ترتیب، هزینه‌ی تولید را برای کسب و کارها به صرفه‌تر می‌کند. در نتیجه‌ی این امر، نوعی اثر دومینویی ایجاد می‌شود که در نهایت، فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل رباتیک را در خدمت همگان قرار می‌دهد.»

ربات های مجهز به هوش مصنوعی

شرکت SMP همواره تلاش کرده است تا با کمک ربات های مجهز به هوش مصنوعی، فرآیندهای کاری مشتریان را بهبود بخشیده و این مزایا را برای آن‌ها فراهم کند:

  • افزایش چشمگیر بهره‌وری نیروی کار
  • بهینه‌سازی بار کاری عملیات‌ها
  • بهبود سطح خدمات
  • به کارگیری راهکارهای فنی پیشرفته
  • ارتقای بهره‌وری

وقتی بهره‌وری شرکت‌ها افزایش می‌یابد، می‌توانند محصولاتی بهتر با بازدهی بیشتر تولید کنند. این ارزش به مشتریان، کارکنان و سهام‌دارانشان نیز منتقل می‌شود. علاوه بر سطح بهره‌وری، فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک می‌توانند ایمنی محیط‌های کاری را نیز به میزان چشمگیری بهبود ببخشند.

کارکنان در اولویت: پیش به سوی آینده‌ای ایمن‌تر

امروزه، به خصوص با پیشرفت حوزه‌ی رباتیک و هوش مصنوعی، می‌توان ایمنی انسان‌ها را با به کارگیری ربات های مجهز به هوش مصنوعی در زمینه‌های خطرناک تضمین کرد. ربات‌ها، بر خلاف انسان‌ها، اهل اهمال‌کاری نیستند. ربات‌ها همیشه از صد در صد توان خود استفاده کرده و هرگز ریسک‌های غیرضروری را نمی‌پذیرند.

شرکت Ople.ai از پیشگامان استفاده از هوش مصنوعی و رباتیک در راستای کاهش ریسک به شمار می‌رود. سیستم یادگیری ماشین این شرکت می‌تواند با تکیه بر داده‌های ورودی، تحلیل‌های پیش‌بین را در اختیار رهبران کسب و کارها قرار دهد.

به بیان دیگر، فناوری هوش مصنوعی ربات‌ها را قادر می‌سازد پروفایل ریسک را تعیین/ ارزیابی و اقداماتشان را متناسب با این ارزیابی، سازگار کنند. در نتیجه‌ی این امر، کارکنان از خطر دور شده و بعد از آموزش مجدد، می‌توانند وظایف کاری خود را تغییر دهند تا به کارهای ارزشمندتر و مهم‌تری برسند.

یکی از مؤلفه‌های کلیدی در پیاده‌سازی انواع هوش مصنوعی، دسترسی است. در گذشته، هوش مصنوعی مخصوص افرادی بود که دانش و تخصصی عمیق از حوزه‌ی مربوطه در اختیار داشتند. Ople.ai در عرصه‌ی «مردمی کردن هوش مصنوعی» شناخته شده است. با حذف موانعی همچون هزینه و دانش موردنیاز برای به کارگیری هوش مصنوعی، ظرسفیت و قابلیت‌های بالقوه‌ی آن به بی‌نهایت می‌رسند.

پلتفرم Ople.ai برای دستیابی به کاربردهای مفیدتر هوش مصنوعی، این گام‌ها را از سر گذرانده است:

  1. استفاده از نرم‌افزار برای تعیین تعداد کارکنان مجهز به هوش مصنوعی
  2. ساخت مدلی که بتواند به شکلی معنادار از داده‌ها استفاده کند (مدل Ople.ai پیش‌بینی انجام می‌دهد)
  3. قابل‌دسترس و تفسیرپذیر کردن مدل به منظور قابل فهم کردن پیش‌بینی‌ها برای رهبران کسب و کارها و دستیابی به همه‌ی اطلاعات ارزشمند و مرتبط

ربات های مجهز به هوش مصنوعی

پدرو الوز، بنیان‌گذار و مدیرعامل Ople.ai، با این توضیح مطالب را برای ما روشن‌تر می‌کند: «تولید به شدت تحت تأثیر کارآیی قرار دارد. منظور از کارآیی، کنترل کیفیت، لوجیستیک، کاهش خطا، اختصاص منابع به شیوه‌ای مناسب است. در کل، اگر بتوان چیزی را با هزینه، خطا و ضایعات کمتر و در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تر تولید کرد، تحولی عظیم در سودآوری تولیدکنندگان به دست می‌آید. این مهم با ترکیب تحلیل پیش‌بین و رباتیک امکان‌پذیر می‌شود.»

ربات‌ها، در خدمت مصلحت عموم

حقیقت این است که هوش مصنوعی، قابلیت‌ها و کاربردهای رباتیک را متحول کرده است. از ساده‌سازی عملیات‌ها تا محافظت از کارگران، ارزش و فایده‌ی ربات‌ها انکارنشدنی است. نوآوران مشغول در این عرصه به خوبی متوجه اهمیت ربات‌ها در ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد فرصت‌هایی بهتر و ایمن‌تر برای کارگران می‌باشند.

همانطور که ریژنکو توضیح می‌دهد: «رباتیک و هوش مصنوعی نقشی پررنگ به آینده‌ی انسانیت خواهند داشت. چنین نوآوری‌هایی زندگی روزمره‌ی افراد را بهبود بخشیده و به تحقق رؤیاهای آن‌ها کمک می‌کنند.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: هوشیو

ai-admin بازدید : 34 دوشنبه 25 مرداد 1400 نظرات (0)

رکورد جهانی سرعت انتقال داده

 

مهندسان ژاپنی به فناوری جدیدی دست یافته‌اند که رکورد جهانی سرعت انتقال داده را شکسته است. این تیم تحقیقاتی از یک کابل نوری به طول ۳۰۰۰ کیلومتر استفاده کرده تا داده ها را با سرعت ۳۱۹ ترابیت بر ثانیه انتقال دهد. بنابراین، رکورد جهانی سرعت انتقال داده پیشین با سرعت خارق‌العاده‌ی ۱۷۸ ترابیت بر ثانیه شکسته شده است .

سازگاریِ این فناوری با زیرساخت‌های موجود از جمله ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌رود و محققان بر این باورند که ارتقای آن به آسانی انجام می‌گیرد. تیمی از محققان و دانشمندان به سرپرستیِ بنجامین پوتنام از موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن موفق به ثبت این رکورد جهانی سرعت انتقال داده جدید شده‌اند. در این راستا، از تحقیقات گذشته نیز کمک گرفته شده است. محققان سال گذشته اعلام کردند که توانسته‌اند داده‌ها را با سرعت ۱۷۲ ترابیت بر ثانیه انتقال دهند .

آنها برای کسب چنین موفقیت بزرگی از یک فیبر نوری سه‌هسته‌ای استفاده کردند؛ این فناوری، داده‌ها را در سه لوله فیبر نوری انتقال می‌دهد تا از انحراف سیگنال در فواصل طولانی کم کند. سرعت انتقال ۳۱۹ ترابیت بر ثانیه نیز با فناوری مشابهی به دست آمد، اما چهار هسته به کار برده شد.

رکورد جهانی سرعت انتقال داده

نمودار سیستم (موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن)

داده‌ها با نوعی فناوری موسوم به مالتی پلکس کردن بر پایه تفکیک طول موج (WDM) انتقال داده می‌شوند . از فناوری لیزری برای تفکیک سیگنال‌ها به ۵۵۲ کانال استفاده شده و سپس داده‌ها در اختیار چهار هسته فیبر نوری قرار داده می‌شوند.

دستگاه‌های تقویت‌کننده که در فاصله ۷۰ کیلومتری از فیبر قرار دارند، قدرت سیگنال را برای کاهش حداقلیِ هدررفت انتقال در فواصل طولانی افزایش می‌دهند. این دستگاه‌های تقویت‌کننده با دو عنصر کمیاب به نام تولیوم و اربیوم کار می‌کنند. در کل، سرعت انتقال داده در هر کانال بالغ بر ۱۴۵ گیگابیت بر ثانیه در هر هسته بود. این در حالی است که در مجموع سرعت ۵۸۰ گیگابیت بر ثانیه برای چهار هسته به ثبت رسید. با در نظر گرفتن کلیه‌ی شرایط حاکم، این سرعت نیز خارق‌العاده است.

سرعت ۳۱۹ ترابیت بر ثانیه با حداکثر ۵۵۲ کانال طول موج به دست آمد. روکش چهار هسته نوری دارای قطری برابر با فیبر نوری تک‌هسته‌ای استاندارد است که آن را به گزینه‌ی جذابی برای بکارگیری ابتدایی فیبرهای SDM در لینک‌های راه دور تبدیل می‌کند چرا که سازگاری لازم را با زیرساخت کابل‌های فعلی دارد. انتظار می‌رود این فناوری از پایایی فنی بالایی در مقایسه با فیبرهای تک‌حالتی برخوردار باشد .

محققان قصد دارند به تلاش‌های خود برای ارتقای سیستم انتقال داده در فواصل دور ادامه دهند. با این کار، نه تنها ظرفیت انتقال افزایش می‌یابد، بلکه دامنه‌ی انتقال نیز گسترش پیدا می‌کند. مقاله‌ی محققان در کنفرانس بین‌المللیِ ارتباطات فیبر نوری منتشر شده است .

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: هوشیو

ai-admin بازدید : 32 دوشنبه 25 مرداد 1400 نظرات (0)

هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان

 

سازمان بهداشت جهانی برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان دستورالعملی صادر کرده است که به موجب آن، شش اصل کلی را جهت تضمین اثربخشی این فناوری برای جوامع مطرح می‌کند.

طی گزارشی که اخیراً از طرف سازمان بهداشت جهانی (WHO) منتشر شده است، این سازمان دستورالعمل‌هایی برای استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان ارائه می‌کند.

فقدان اجماع عمومی برای استفاده اخلاقی از فناوری هوش مصنوعی باعث بروز اختلاف‌نظرهایی بین فعالان حوزه صنعت و تشدید نگرانی‌ها پیرامون پیامدهای احتمالی این فناوری شده است. در نتیجه، سازمان‌ها خود دست به کار شده و راهکارهایی برای آن ارائه کرده‌اند، مانند پیشنهاد اخیر سازمان ملی استاندارد و فناوری برای کاهش سوگیری در استفاده از هوش مصنوعی.

سازمان بهداشت جهانی نیز با انتشار این گزارش خود، با عنوان «اخلاق و حاکمیت هوش مصنوعی در خدمت بهداشت و درمان»، سعی دارد نگرانی‌های مشابه پیرامون نقش احتمالی هوش مصنوعی و همچنین مزایای بالقوه‌ی آن را در این حوزه از صنعت برطرف کند.

این گزارش شش اصل کلی برای بکارگیری هوش مصنوعی مطرح می‌کند:
۱. حفظ استقلال
۲. ارتقا سطح سلامت، ایمنی، و منافع عمومی
۳. تضمین شفاف‌‌سازی، توضیح‌پذیری و قابلیت فهم
۴. پرورش مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی
۵. تضمین شمول و برابری
۶. ارتقاء هوش مصنوعیِ پاسخگو و پایدار

سازمان بهداشت جهانی امیدوار است این اصول مبنایی برای تمام ذینفعان هوش مصنوعی، از جمله دولت‌ها، سازندگان و عموم مردم، قرار گیرد.

اولین اصل مطرح شده در این گزارش، حفظ استقلال است. این اصل بر لزوم تصمیم‌گیری انسانی در پزشکی اشاره دارد و می‌گوید تصمیمات پزشکی باید توسط انسان انجام شود، نه ماشین. اصل دوم، سلامت، ایمنی و منافع عمومی را هدف قرار می‌دهد و اینطور بیان می‌کند که هوش مصنوعی، چه از لحاظ جسمی، چه از لحاظ روانی، نباید به مردم آسیب برساند.
اصل تضمین شفاف‌سازی، توضیح‌پذیری و قابلیت فهم به دنبال این است که شفاف‌سازی را نه تنها در میان سازندگان و نهادهای نظارتی، بلکه در میان متخصصان پزشکی و بیماران متاثر از آن، بهبود بخشد. اصل چهارم، یا به عبارتی پرورش مسئولیتپذیری و پاسخگویی، به صراحت اعلام می‌کند مسئولیت اطمینان از دستیابی فناوری به نتایج مورد نظر بر عهده ذینفعان آن است و در صورت بروز مشکل، باید چاره‌جویی‌های لازم جهت اصلاح آن وجود داشته باشد.

پنجمین اصل مطرح شده در این گزارش، یعنی تضمین شمول و برابری، به دسترسی همگان به هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان که از آن استفاده شده، اشاره می‌کند. اصل شمول به این نکته اشاره دارد که هوش مصنوعی حوزه بهداشت و درمان باید به گونه‌ای طراحی شود که همه انسان‌ها، مطابق با منشور حقوق بشر، با هر خصوصیتی، اعم از سن، جنسیت، یا نژاد، به آن دسترسی برابری داشته باشند. این اصل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا سوگیری در هوش مصنوعی کماکان نگران‌کننده است.

اصل آخر، ارتقا هوش مصنوعی پاسخگو و پایدار، به این معنا است که هوش مصنوعی باید کمترین تأثیرات منفی را بر محیط زیست داشته باشد. این اصل همچنین به ارزیابی همیشگی محصولات هوش مصنوعی هنگام استفاده اشاره دارد.
این گزارش همچنین برای ذینفعان پیشنهادات کاربردی ارائه می‌کند و بر تداوم همکاری بین بخش دولتی و خصوصی با هدف تضمین پاسخگویی، تاکید دارد.

این گزارش، با اشاره به اینکه هوش مصنوعی برخی از فرآیندهای پزشکی را بهبود بخشیده است، جزئیات مهم‌ترین موارد کاربرد هوش مصنوعی به عنوان ابزاری پشتیبان در این حوزه را بیان می‌کند. این موارد شامل تشخیصهای پزشکی و مراقبت‌های بالینی، تحقیقات پزشکی و ساخت دارو، مدیریت و برنامه‌ریزی سامانه‌های بهداشتی و بهداشت عمومی و نظارت بر آن است.
دکتر تدروس آدنوم گبریزس ، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی اینطور اظهار داشت که: «مانند تمام فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی ظرفیت عظیمی برای بهبود سلامت میلیونها انسان در سراسر جهان دارد، اما مانند آن‌ها نیز می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و آسیب برساند.»

این سند طی یک فرآیند دو ساله و در نتیجه همکاری ۲۰ متخصص با سازمان بهداشت جهانی تهیه شده است و سعی دارد اصولی را شناسایی کند که منجر به استفاده صحیح از هوش مصنوعی در زمینه بهداشت و درمان می‌شود. دو دپارتمان «سلامت و نوآوری‌های دیجیتالی» و «پژوهش‌های بهداشتی» تدوین سند را بر عهده داشته‌اند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: هوشیو

ai-admin بازدید : 31 یکشنبه 24 مرداد 1400 نظرات (0)

واکسن کووید-19

 

شاید زمانی، تصور کامیون‌های بدون راننده، غیرممکن به نظر می‌رسید؛ اما پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی و یادگیری ماشین زمینه را برای ورود به عصر جدیدی از خودکارسازی فراهم کرده است، عصری که حتی نقل و انتقال کالاها و واکسن کووید-۱۹ را هم متحول می‌کند. درست است که بخش لوجیستیک گاهی می‌تواند از سایر صنایع (که سرعت انطباقشان بیشتر است) عقب بیفتد، با این حال، مطالعات مک‌کینزی در سال ۲۰۱۷ نشان داد شرکت‌های حمل و نقلی که از راهبردهای فعالانه‌ی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، حاشیه سود بالاتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارند.

از جمله کاربردهای تکنیک‌های هوش مصنوعی می‌توان به نقش مؤثر آن در بهینه‌سازی برآورد مداوم، مسیریابی و حجم محموله‌های قابل انتقال اشاره کرد که از ترافیک یا عوامل مزاحم دیگر جلوگیری می‌کند. یک شرکت باربری اروپایی با استفاده از حسگرهای رهگیری عملکرد خودروها و رفتار رانندگان، موفق شد هزینه‌های مصرف سوخت خود را ۱۵ درصد کاهش دهد. فناوری هوش مصنوعی به صورت لحظه‌ای رانندگان را راهنمایی می‌کرد و به آن‌ها می‌گفت سرعت‌شان را افزایش یا کاهش دهند؛ این امر باعث افزایش بازدهی مصرف سوخت کامیون‌ها و کاهش زمان انتقال و هزینه‌ی نگهداری شد.

با توجه به کمک‌های شایان هوش مصنوعی به پیشرفت صنعت حمل و نقل، نمی‌توان منکر نقش حیاتی آن در بهبود و افزایش کارآمدی انتقال محموله‌های واکسن شد. با به کارگیری هوش مصنوعی می‌توان بهترین مسیر را برای انتقال واکسن‌ها از طریق کامیون یا هواپیما انتخاب کرد. بدین منظور، سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی علاوه بر پیش‎بینی آب و هوا، از نوع تاریخچه‌ای داده ها نیز استفاده می‌کنند تا ترافیک هوایی یا زمینی را پیش‌بینی و زمان رسیدن به مقاصد مشخص را برآورد کنند. در رویارویی با چالش‌ها و مشکلات لوجیستیک توزیع واکسن کووید-۱۹، این خدمات نقشی حیاتی پیدا می‌کنند.

تاکنون میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند. در بریتانیا، بیش از ۳۵ میلیون دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند و در آمریکا هم بیش از نیمی از بزرگسالان حداقل یک دوز واکسن را زده‌اند. در مبحث توزیع واکسن در مقیاس گسترده، شبیه‌سازی ارتقاءیافته به کمک هوش مصنوعی می‌تواند ورودی‌هایی همچون داده‌های حرکتی، تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها و سطح موارد ابتلای کنونی را مدنظر قرار دهد.

مسئله‌ی مهم‌تر، واحدهای نگهداری زنجیره‌ی سرد است که برای حفظ سلامت واکسن‌ها ضروری است. برای نگهداری واکسن مدرنا، دمای محفظه‌ی نگهداری باید منفی چهار درجه‌ی فارنهایت باشد و برای نگهداری واکسن‌های فایزر و بایوتک، این دما به منفی هفتاد درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. حفظ این دما ضرورت دارد، اما کار ساده‌ای نیست. پژوهشی در سال ۲۰۱۹ برآورد کرد که ۲۵% از واکسن‌ها به خاطر تأخیر در زمان تحویل به مقصد نهایی، آسیب دیده و از بین رفته‌اند.

فایزر برای حل این مشکل، جعبه‌ای مخصوص حمل و نقل واکسن‌ها ساخت که مجهز به رهگیر GPS می‌باشد. این جعبه هم‌اندازه با چمدانی معمولی بوده و پر از یخ خشک است. هرکدام از این جعبه‌های چندبار مصرف می‌توانند ۵ هزار دوز واکسن را در خود جای دهند و در دمایی مناسب، البته تا زمانی که درشان باز نشود، به مدت ده روز نگهداری کنند. بسته نگه داشتن این محفظه، بخشی حیاتی از حفظ و نگهداری واکسن‌هاست؛ واکسن هم مثل هر ماده‌ی فاسدشدنی دیگری، اگر بیش از حد گرم یا سرد شود، بلااستفاده شده و باید دور انداخته شود.

تنها راه برای حصول اطمینان از کیفیت واکسن‌ها، حفظ بازه‌ی دمایی موردنظر هنگام نقل و انتقال است. اسکای‌مایند، اولین سازنده‌ی اکوسیستم هوش مصنوعی جهان، با ساخت فناوری «اینترنت اشیاء-هوش مصنوعی فوق کم‌مصرف» توانسته امکان نظارت بر دمای واکسن‌ها در طول مسیر نقل و انتقال را فراهم آورد؛ این فناوری از «بلوتوث مش هوشمند» استفاده می‌کند.

با این‌که ظهور فناوری بلوتوث مربوط به اواخر دهه‌ی هشتاد می‌شود، امکان کاربرد آن به عنوان مش از سال ۲۰۱۷ میسر شده است. با دسترسی خصوصی به فناوری مش هوشمند، برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها کارآمدتر می‌شود؛ به نحوی که ترافیک شبکه و مصرف برق تا ۹۸% کاهش می‌یابند. در نتیجه، عمر دستگاه در طی مسیر، طولانی‌تر خواهد داشت. دستگاه می‌تواند اطلاعات راجع به دما را به اشتراک گذاشته و آن را به هر لپتاپ یا موبایلی که بلوتوث دارد، ارسال کند. با این فناوری، به هیچ وجه، تا زمان دریافت واکسن‌ها، نیازی به باز کردن جعبه نخواهد بود.

در فرآیند نقل و انتقال محموله‌های واکسن کووید-۱۹، چالش‌های فراوانی وجود داشت؛ با این حال، تقاضای راهکارهای مجهز به هوش مصنوعی در این مدت بی‌سابقه بوده است. میلیاردها نفر در سراسر دنیا به حداقل یک دوز واکسن نیاز خواهند داشت و این مسئله، نقل و انتقال و لوجیستیک را از همیشه حیاتی‌تر می‌کند. به کارگیری راهکارهای هوش مصنوعی در ساخت و تقویت زنجیره‌ی سرد توزیع واکسن، سلامت واکسن‌ها را تضمین می‌کند. به بیان دیگر، با تکیه بر این راهکارها، با سرعت بیشتری بر همه‌گیری کنونی غلبه خواهیم کرد.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

منبع: هوشیو

تعداد صفحات : 29

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 287
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 67
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 213
  • بازدید ماه : 498
  • بازدید سال : 7,568
  • بازدید کلی : 33,439