loading...
مجله هوش مصنوعی
ai-admin بازدید : 55 سه شنبه 09 آذر 1400 نظرات (0)

طی چند سال گذشته برنامه‌های مبتنی بر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی روند یادگیری را به یک تجربه سرگرم‌کننده و دوطرفه تبدیل کرده‌اند. دانش‎‌آموزان و همچنین موسسات آموزشی به لطف پیشرفت‌های موجود در این حوزه، هم اکنون از نرم افزارهای سفارشی‌سازی شده که مجهز به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند بهره می‌برند. امروزه به دلیل شرایطی که بیماری کووید ۱۹ به وجود آورده یادگیری از راه دور به بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم آموزشی ما تبدیل شده است، در نتیجه نمی‌توان نقش فناوری را درباره منحنی یادگیری نادیده گرفت.

مهمترین مزیت یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در مورد منحنی یادگیری دانش‎‌آموزان این است که اکنون این فناوری‌ها می‌توانند مسیرهای یادگیری شخصی ایجاد کنند، که به دانش‎‌آموزان کمک می‌کند تا بر روی نقاط ضعف و قوت خود تمرکز کنند.

بر اساس مجموعه داده‌های موجود، فناوری یادگیری ماشین و هوش مصنوعی می‌تواند خروجی و نتیجه را پیش‌بینی کند و در طول آماده‌سازی آزمون‌ها و تست‌ها به یک منبع غنی و کارآمد تبدیل شود. ممکن است دانش‎‌آموزی در یک موضوع عملکرد خوبی داشته باشد اما در یک درس دیگر نه. به کارگیری این فناوری‌های نوین و تعیین مسیر یادگیری مشخص، به آن‌ها در ایجاد تعادل کمک می‌کند.

کمک در زمینه مطالب درسی

پیشرفته مربوط به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی منحصر به منحنی یادگیری نشده و این فناوری‌ها به دانش‎‌آموزان در زمینه مطالب درسی نیز کمک می‌کنند. یک بانک عظیم داده به معنای حق انتخاب از میان انبوهی از مطالب برای مطالعه است. با کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، چندین چک‌پوینت ایجاد می‌شود که محتوا را بر اساس چند پارامتر تعریف‌شده ارزیابی کنند. این کار کمک می‌کند تا توصیه‌های بهتر و مرتبط‌تری ارائه شود.

بیشتر بخوانید

مصورسازی داده های ورزشی با استفاده از پایتون، Matplotlib و Seaborn

این موضوع باعث می‌شود تا دانش‎‌آموزان متناسب با استعداد خاص خود از مطالب انتخاب شده استفاده کنند. البته نباید نقش محتوای تولیدشده توسط کاربر را نیز در اینجا نادیده گرفت. در حالی که ماشین‌ها واقعاً در حال پیشرفت هستند، اما ذهن انسان هنوز هم در بحث آموزش اولویت دارد. ادغام فناوری و محتوای تولیدشده توسط کاربران می‌تواند بهترین حالت برای منحنی یادگیری هردانش‎‌آموزی باشد. در واقع، تلفیق فناوری و ذهن انسان نقطه عطف تکامل ما است.

تعیین اینکه چه روش تدریسی مناسب بیشتر دانش‎‌آموزان است بسیار دشوار است. یک برنامه درسی با کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی که به خوبی طراحی شده می‌تواند به سرعت از این مانع عبور کند. حقیقت این است که در حال حاضر چند برنامه درسی مبتنی بر هوش مصنوعی در دسترس هستند و آن‌ها به دانش‎‌آموزان در سطوح مختلف ارائه می‌شوند. همچنین موضوعات این برنامه‌ها نیز مختلف هستند و شامل علوم، ریاضیات، انشا و غیره هستند. اگرچه چنین سیستم و برنامه‌هایی در سطوح بالاتر و جایی که نیاز به خلاقیت بیشتر است به کار نمی‌آیند، اما برای شفافیت اصول و مفاهیم بسیار کارآمد هستند.

سیستم ارزیابی مبتنی بر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

سیستم ارزیابی مبتنی بر فناوری‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، بازوی دیگری برای منحنی یادگیری دانش‎‌آموزان  است. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به معلمان این امکان را داده تا به یک بانک سوال بزرگ دسترسی داشته باشند. همچنین با استفاده از آن ارزیابی‌های خود را دقیق‌تر و بهتر انجام دهند. این همه ماجرا نیست، معلم‌ها می‌توانند این ارزیابی‌ها را با استفاده از لپ‌تاپ یا حتی گوشی‌های تلفن خود انجام دهند. پس از آن و از طریق گزارش‌های داده شده آن‌ها بینش بهتری از نقاط قوت و ضعف دانش‎‌آموزان  به دست خواهند آورد.

بیشتر بخوانید

تفاوت یادگیری خودنظارتی و نیمه نظارتی چیست؟

با این کار در وقت معلمان صرفه‌جویی می‌شود در نتیجه معلمان فرصت بیشتری برای پرداختن به مسائل مهم و به اشتراک‌گذاری دانش خود خواهند داشت. یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش مجدد است. بسیاری از  دانش‎‌آموزان ممکن است بار اول مطالب آموزشی را یاد نگیرند و آن درس را نتوانند پاس کنند در نتیجه نیاز به آموزش مجدد دارند. با هوش مصنوعی معلمان قادر به رفع نیازهای منحصر به فرد هر دانش‎‌آموزان  هستند، در نتیجه منحنی یادگیری را هم به صورت تکی و هم برای همه دانش آموزان بهبود می‌بخشند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

منبع: هوشیو

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 287
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 396
  • بازدید سال : 7,466
  • بازدید کلی : 33,337