مزایای هوش مصنوعی برای کسب و کارها و کاربردهای آن در میان مردم و کسب‌وکارها برای بهبود تجربه مشتریان روزبه‌روز افزایش می‌یابد. یکی از مطالعات انجام‌شده توسط مؤسسه تحقیقاتی گارتنیرپیش‌بینی کرده است
که ارزش بازار هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۲ به ۲.۹ میلیارد دلار خواهد رسید. هوش مصنوعی می‌تواند روند کسب‌وکار را تسهیل کند، زیرا  تاثیر و مزایای هوش مصنوعی رشد و نمو کسب‌وکارهای جدید کمک می‌کند. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که هوش مصنوعی در آن‌ها به کمک کارآفرینان شتافته است.

۱. هوش مصنوعی به افزایش کارآیی کمک می‌کند.

برای آن‌که بتوان یک تجارت را به‌طور کارآ مدیریت کرد و به پیش برد، باید از حداکثر منابع استفاده کرد. علاوه براین، کارآیی بیشتر در بلندمدت، زمان و هزینه موردنیاز برای اداره کسب‌وکار را کاهش می‌دهد. هوش مصنوعی در افزایش کارآیی عملیاتی به کارآفرینان کمک می‌کند. برای مثال، می‌توانید یک نرم‌افزار کاربردی تبدیل گفتار به نوشتار طراحی کنید که در زمان یادداشت‌برداری از سخنرانی‌ها به کمک پزشکانِ تیم پزشکی شما بیاید و صدای سخنران را به متن تبدیل کند. بدین ‌ترتیب، با استفاده از مزایای هوش مصنوعی، برای تهیه و بررسی فاکتورها دیگر لازم نیست نسخه‌ای از این یادداشت‌ها برای متصدیان و مسئولان ثبت و کدگذاری اطلاعات پزشکی فراهم کنید.

همچنین می‌توانید از یک دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی بهره ببرید که کارآیی کل اداره را افزایش می‌دهد و می‌تواند به شما نیز در برنامه‌ریزی جلسات، تنظیم یادآورها و ثبت نکاتی که باید در جلسات و ارائه‌ها مطرح شوند، کمک ‌کند.

۲. هوش مصنوعی بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

اگر به دنبال راهی برای بهبود عملکرد و افزایش خروجی کسب‌وکار خود هستید، هوش مصنوعی می‌تواند رسیدن به نتایج دلخواه‌تان را تضمین کند. شما می‌توانید به کمک هوش مصنوعی، بهره‌وری را افزایش دهید. برای مثال، می‌توانید نرم‌افزاری برای کسب‌وکار خود طراحی کنید که به فرآیند کنترل و مدیریت موجودی انبار در انبارها یا تأسیسات تولیدی سرعت بخشد. علاوه براین، هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری شما در جذب مشتریان راغب را نیز افزایش دهد.
برای مثال، هارلی دِیویدسون با استفاده از یک سامانه بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی توانست نرخ روزانه تولید مشتریان راغب برای کسب‌وکار خود را افزایش دهد. با به‌کارگیری این سامانه و استفاده از مزایای هوش مصنوعی، میزان مشتریان راغب برای محصولات شرکت وی تنها در طی ۳ ماه، ۲۹۳۰% افزایش یافت. با افزایش بهره‌وری و سرعت فرآیندها، می‌توان از قدرت هوش مصنوعی برای مقیاس‌بندی کسب‌وکار نیز بهره برد.

۳. کسب‌وکارها به کمک هوش مصنوعی می‌توانند فرآیندهای بیشتری را به صورت خودکار اجرا کنند.

اتوماسیون کارهای دستی، هزینه‌ها و زمان موردنیاز برای انجام کارها را کاهش داده و امکان رشد مداوم را برای کسب‌وکار شما فراهم می‌‌‌آورد. با به‌کارگیری نرم‌افزارهای کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی، انتظار می‌رود که روند اتوماسیون کسب‌وکارها تسریع شود. برای مثال، می‌توانید با توسعه یک نرم‌افزار کاربردی برای کسب‌وکار خود، بخشی از فرآیندها را به‌صورت خودکار اجرا کنید و زمان موردنیاز برای انجام کارهای دستی را کاهش دهید.
شرکت خرده‌فروشی وال‌مارتاز فن‌آوری خودکار‌سازی رباتی فرآیندها (RPA) استفاده کرد و با به‌کارگیری حدود ۵۰۰ ربات، توانست فرآیندهای بسیاری از جمله بازیابی اطلاعات مرتبط از اسناد حسابرسی و پاسخ‌دهی به سؤالات کارمندان را به صورت خودکار اجرا کند. بدین ترتیب، کارهای تکراری از حوزه وظایف کارگران خارج شدند. این شرکت همچنین توانست این سیستم اتوماسیون را برای اجرای کارآمد سایر فعالیت‌ها نیز به‌کار بگیرد.

۴. به کمک هوش مصنوعی می‌توان تجربه مشتریان را بهبود بخشید.

از دیگر مزایای هوش مصنوعی برای کسب و کارها می‌توان به بهبود تجربه مشتریان اشاره کرد. بهبود تجربه مشتریان یعنی زمانی که آن‌ها به کمک شما نیاز دارند، برای کمک به آن‌ها حاضر باشید. البته، هیچکس به تنهایی نمی‌تواند شبانه روز دردسترس باشد. همچنین راه‌اندازی بخش پشتیانی و حمایت از مشتری و استخدام نیروهای شیفتی برای این کار می‌تواند هزینه هنگفتی برای شما به همراه داشته باشد، به ویژه اگر به‌تازگی کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده باشید.
البته، ربات‌های پاسخ‌گو می‌توانند توانایی‌های کارمندان را تقویت کنند و تجربه مشتری را بهبود بخشند. برای مثال، می‌توانید با استفاده از ربات‌های پاسخ‌گو، خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهید. نرم‌افزارها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادرند در زمان‌هایی که نیروی کار انسانی در محل کار حضور ندارد، سؤالات پرتکرار مشتریان و مراجعین را پاسخ دهند و به برخی امور رسیدگی نمایند.
استفاده از ربات‌های پاسخ‌گو یکی از راه‌هایی بود که شرکت‌های فعال در حوزه رزرو تورهای مسافرتی همچون ،اِکسپِدیا توانستند تجربه مشتریان خود از فرآیند رزرو تورهای مسافرتی را بهبود دهند. برای مثال، شرکت‌ها به کمک یادگیری ماشینی می‌توانند الگوهای جست‌وجو در اینترنت را تحلیل کنند و با استفاده از این ربات‌ها و بدون نیاز به حضور نیروهای انسانی، مقاصد مناسب برای مسافرت را به مشتریان خود پیشنهاد دهند.
بدین ترتیب، می‌توان در هر زمان و هر مکان، با ارائه پاسخ فوری به سؤالات مشتریان از آن‌ها حمایت کرد و تجربه بهتری را برای آن‌ها رقم زد. همچنین می‌توانید دستیار صوتی طراحی کنید که مشتریان سؤالات خود را به‌صورت شفاهی مطرح و پاسخ را دریافت نمایند تا دیگر نیازی نباشد که برای یافتن پاسخ سؤالات خود مقالات مختلف را بخوانند یا در فهرست‌ها جست‌وجو کنند.

۵. هوش مصنوعی احتمال وقوع خطا را کاهش می‌دهد.

خطاهای انسانی ممکن است هر کسب‌وکاری را متحمل هزینه‌های گزافی کند. اما به کمک هوش مصنوعی می‌توان احتمال رخ دادن این خطاهای انسانی را کاهش داد. شما می‌توانید یک نرم‌افزار کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کنید که خطاها را کاهش داده و دقت انجام امور اداری، وارد کردن اطلاعات و بررسی اسناد و مدارک را افزایش دهد.
برای مثال، تیم حقوقی بانک جِی‌پی مورگان توانست با به‌کارگیری قابلیت‌های هوش مصنوعی در تحلیل اسناد و مدارک، میزان خطا را کاهش دهد. وقتی بتوانید زمان لازم برای بررسی مجموعه‌ بزرگی از داده‌ها یا انجام چندین کار را کاهش دهید، می‌توانید در طول زمان، از میزان هزینه‌ها بکاهید.

۶. هوش مصنوعی شرایط لازم برای بروز خلاقیت را فراهم می‌آورد.

اگر می‌خواهید کسب‌وکار شما از رقابت دنیای تجارت حذف نشود، باید نوآور باشید. داشتن خلاقیت یک قدم مهم در خلق نوآوری است. هوش مصنوعی می‌تواند زمینه‌ساز بروز خلاقیت باشد. برای مثال، می‌توان انجام کارهای تکراری از قبیل تهیه گزارشات و تحلیل مدیریت موجودی انبار را به فن‌آوری خودکارسازی رباتی فرآیندها (RPA) سپرد و بدین ترتیب، زمان مفید نیروی کار انسانی را ذخیره کرد تا بتوان آن را به کارهای خلاقانه‌تر اختصاص داد.

۷. به کمک هوش مصنوعی می‌توان بازگشت سرمایه را افزایش داد.

به کمک هوش مصنوعی می‌توانید بازگشت سرمایه (ROI) خود را افزایش دهید. وقتی کسب‌وکار شما کارآمد باشد و اعضای تیم بتوانند روی اموری چون برنامه‌ریزی راهبردی و طراحی تمرکز کنند، بهره‌وری  افزایش می‌یابد و تأثیر مستقیم بر راندمان کسب‌وکار شما خواهد داشت. افزایش کارآیی و بهره‌وری در کنار مدیریت روند کارها، بهبود تجربه مشتریان و افزایش دقت کارها، منجر به بقای کسب‌وکار و افزایش درآمد و بازدهی آن خواهد شد.

منبع: hooshio.com