تنقیح قوانین

 

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی بر استفاده از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی در تنقیح‌ قوانین تاکید کرد.
رئیس مجلس در این جلسه روش‌های سنتی و فردی را برای تنقیح‌‌‌‌ قوانین ناکافی دانست و از عوامل اجرایی این طرح خواست از ظرفیت‌های فناوری‌های جدیدی چون هوش مصنوعی نیز در انجام این کار استفاده شود. به گفته او، با تکیه صرف بر نیروی انسانی در انجام چنین کارهایی ممکن است فرایند انجام کار ده‌ها سال طول بکشد.
دکتر قالیباف، مسئولیت تنقیح قوانین را متوجه مجلس دانست و تاکید کرد که این کار بخشی از وظایف ذاتی مجلس شورای اسلامی است که کسی نمی‌تواند محدودیتی برای انجام آن ایجاد کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی به بخشی از اقدامات پیشگیرانه مجلس در این حوزه نیز اشاره داشتند. به گفته قالیباف یکی از این اقدامات پیشگیری از تولید قوانین بیشتر است.

تنقیح‌ قوانین
دکتر قالیباف در پایان سخنانش حوزه‌هایی چون مالیات، نقدینگی، تجارت، معدن و بانکداری از بخش‌هایی دانستند که اصلاح و تنقیح قوانین در آن‌ها ضرورت بیشتری دارد.
در چند سال اخیر دوباره بحث ضرورت تنقیح‌ قوانین در سطوح و حوزه‌های مختلف مطرح شده است و بسیاری از مسئولان و حقوقدانان درباره اهمیت و ضرورت این مسئله صحبت کرده‌اند. یکی از مشکلاتی که امروز از نظر موازین قانونی و حقوقی در کشور وجود دارد تعدد قوانین در هر کدام از حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و… است. بسیاری از این قوانین هم‌راستا با هم نیستند و همین مسئله راه را برای فرایندهای فراقانونی باز کرده است.
گفتنی است تنقیح در لغت به معنای پاکیزه کردن و اصلاح کلام از عیب و نقص است. از تنقیح قوانین نیز برداشت‌های متفاوتی شده است اما می‌توان به‌صورت خلاصه گفت که تنقیح‌ قوانین به معنای جمع‌آوری قوانین و مقررات به شکل موضوعی و تفکیک موارد ناسخ و منسوخ و در نهایت ارائه یک نسخه موضوعی از قوانین و مقررات معتبر و مجری است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در حوزه تنقیح قوانین صورت می‌گیرد صراحت بخشیدن به قوانین و شفافیت بخشیدن به آن‌هاست طوری که نتوان از آن‌ها تفاسیر متعدد ارائه داد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

منبع: هوشیو